سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابر ایچیموکو

برای موفقیت در بازارهای مالی به‌ویژه بازار ارز دیجیتال و سایر موارد مانند بورس و فارکس، نیازمند علم تحلیل تکنیکال هستیم.

برای دست‌یابی به این مورد، مطالعه و آگاهی از اندیکاتورها ضروری و لازم است.

یکی از اندیکاتورهای بسیار مهم برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، ابر ایچیکومو است. در این محتوا به معرفی ابر ایچیموکو، چگونگی کارکرد، نکات و تنظیمات ابر می‌پردازیم.

ابر ایچیموکو چیست؟

ابر ایچیموکو یک نمودار ترکیبی از چند اندیکاتور است. سطح حمایت‌ها و مقاومت‌ها، اطلاعات ضروری مانند حرکت و جهت روند در این نمودار نشان داده می‌شود. با در نظر گرفتن چندین میانگین و ترسیم بر روی آن‌ها این کار انجام می‌شود. با یک دید دقیق، نمودارها می‌توانند  روند را شناسایی کرده و به دنبال سیگنال‌های معتبر در آن روند باشند. همچنین این ابر از ارقام برای محاسبه استفاده می‌کند؛ و از این طریق تلاش می‌کند قیمت آینده ارز را با توجه به حمایت و مقاومت موجود پیش‌بینی کند.

ابر ایچیموکو در اواخر دهه 1960 توسط گوچی هوزودا، روزنامه‌نگار ژاپنی تهیه و منتشر شد. در این ابر نقاط بیشتری نسبت به چارت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، بنابراین باعث افزایش دقت حرکت پیش‌بینی قیمت می‌شود. در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر می‌رسد درصورتی‌که اندیکاتور به‌سادگی سیگنال ورود را شناسایی کند.

ایچیموکو چگونه کار می‌کند؟

نمودار ایچیموکو از 5 خط مووینگ اوریج / moving average تشکیل شده است:

تنکن سن / Tenkan-Sen ( خط تغییر روند / Conversion line ): اولین مولفه تنکن سن یک مووینگ اوریج است که با میانگین گرفتن از حد بالا و پایین نه دوره گذشته محاسبه می‌شود. اگر تنکن در حال حرکت به سمت بالا یا پایین باشد یعنی روند بازار نوسان دارد؛ هنگامی‌که یک خط افقی باشد بازار در حال سکون است. به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

تنکن سن = میانگین ( بالاترین 9 دوره + پایین‌ترین 9 دوره)

کیجون سن / Kijun-Sen (خط استاندارد / Base line ): یک خط حمایت یا مقاومت است که به‌عنوان شاخص حرکت قیمت در آینده عمل می‌کند. شبیه تنکن سن است با این تفاوت که میانگین 26 دوره را در نظر می‌گیرد. با محاسبه میانگین بالا و پایین 26 دوره گذشته اندازه‌گیری می‌شود. وقتی در یک نمودار ترسیم شود؛ کیجون معمولا از تنکن عقب می‌ماند زیرا دوره‌های طولانی‌تری نسبت به آن دارد. به‌صورت زیر به دست می‌آید:

کیجون سن = میانگین ( 26 دوره بالا + 26 دوره پایین)

دهانه سنکو A /Senkou Span A ( خط پیشرو آ / Leading span A ): میانگین بیشترین و کمترین تنکن و کیجون است و با محاسبه 26 دوره از سمت راست رسم شده است. اگر قیمت امنیتی بالاتر از دهانه باشد، خطوط بالا و پایین به ترتیب به سطح حمایت اول و دوم تبدیل می‌شوند. در مقابل، هنگامی قیمت پایین‌تر از محدوده باشد، خطوط بالا و پایین به ترتیب سطح مقاومت اول و دوم می‌شوند.

دهانه سنکو A = میانگین (تنکن + کیجون)

دهانه سنکو B /Senkou Span B (خط پیشرو بی / Leading span B): با در نظر گرفتن بیشترین و کمترین مقدار 52 دوره گذشته و رسم 26 نقطه در سمت راست به دست می‌آید.

دهانه سنکو B: میانگین ( 52 دوره بیشتر + 52 دوره کمتر)

این دو خط با جابجا کردن 26 دوره به جلو، آینده ارز را پیش‌بینی می‌کنند، به همین دلیل به آن‌ها خط پیشرو می‌گویند.

 

دهانه چیکو /Chikou Span (خط تاخیر/ Lagging span): به‌عنوان دهانه عقب‌مانده شناخته می‌شود. قیمت لحظه‌ای را با برگشت به 26 دوره سمت چپ بیان می‌کند. اگر دهانه از پایین به بالا قیمت را قطع کند، سیگنال خرید را نشان می‌دهد. اگر خط از پایین به بالا قیمت را قطع کند، سیگنال فروش است.

ابر کومو: فضای بین دهانه  A و B ابر را تشکیل می‌دهند و مهم‌ترین بخش ایچیموکو است. روند بازار وابسته به موقعیت قیمت در برابر ابر است. به‌عنوان مثال، هنگامی‌که قیمت بالاتر از ابر است، روند صعودی و هنگامی‌که قیمت زیر ابر است، روند نزولی خواهد بود. اگر قیمت در محدوده ابر باشد، روند بازار ساید است.

همان‌طور که گفتیم ابر ایچیموکو مانند مووینگ اوریج خطوط حمایت و مقاومت دارد. تحلیل‌گران معتقدند زمانی که نمودار از ابر به‌صورت صعودی خارج شود روند بازار تغییر می‌کند.

شکسته شدن ابر و مقاومت‌ها و حمایت‌ها موضوع اصلی بحث تحلیل‌گران است و بسیاری از آن‌ها بر این باورند زمانی که یک مقاومت یا ابر با یک کندل قوی به سمت بالا شکسته شود، روند بازار صعود خواهد کرد؛ گاهی ممکن است به یک سایه (shadow) ختم شود و نتیجه مورد نظر حاصل نگردد.

نکته قابل توجه این است که حمایت و مقاومت در ابر یا همان تنکن و کیجو همواره تمایل دارند به سمت یکدیگر حرکت کنند، پس هنگامی‌که بین این دو اندیکاتور فاصله ایجاد شود، باید این فاصله را پر کرد. شکسته شدن تنکن به سمت بالا توسط کندل‌ها نویددهنده رشد تا کیجو است.

نکاتی درباره ابرکومو

ابر کومو 26 کندل جلوتر را نشان می‌دهد. با توجه به ضخامت ابر سیگنال ورود و خروج داریم، اگر ضخامت ابر در رنگ قرمز زیاد باشد، بازار ریزش شدید را در پی دارد. هنگامی‌که کندل‌ها بتوانند باقدرت از ابر عبور کنند شروع یک صعود است.

محدودیت‌های استفاده از ابر ایچیموکو

ابر ایچیموکو بر پایه گذشته ارز نمایش داده می‌شود، این یکی از نقاط ضعف این سیستم است. در آینده ممکن است رفتار گذشته ارز تکرار نشود؛ در این حالت ابر ایچیموکو باعث پیش‌بینی اشتباه می‌شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف این سیستم، بی‌ارتباط بودن طولانی مدت نسبت به کندل‌هاست. به این صورت که ممکن است زمان زیادی کندل‌ها بالا یا پایین ابر باقی بمانند.

تنظیمات ابر ایچیموکو

با ورود به‌حساب کاربری خود در سایت www.tradingview.com تب اندیکاتور را بازکرده و با جستجوی عبارت  ichimoku cloud، ابرایچیموکو را فعال می‌کنیم.

در قسمت تنظیمات آن هریک از اندیکاتورهای مربوط را می‌توان به‌دلخواه تغییر داد اما گویچی هوزودا بر اساس تحقیق و آزمایش در 30 سال به این نتیجه رسید که دوره‌های زمانی (52 و26 و9)  بهترین نتایج را حاصل می‌کند. این اعداد بر پایه برنامه تجاری ژاپن پایه‌ریزی شده است. به این معنا که 9 نشان‌دهنده یک هفته و نیم (به‌جز یک‌شنبه‌ها)، 26 و52 به ترتیب نشان‌دهنده یک ماه و دو ماه است.

بسیاری از تریدرها تنظیمات را طوری انجام داده‌اند که یک بازار همیشگی و بدون تعطیلی داشته باشند. آن‌ها تنظیمات را به‌صورت

(60 و 30 و 10) جابجا کردند. تعدادی پا را فراتر نهادند و به‌صورت (120 و 60 و20) تنظیم کردند. بدین گونه درصد اشتباه کمتر شد.

برخی تریدرها ادعا دارند با توجه به زمان‌بندی بازار بهتر است تنظیمات تغییر کند. برخی دیگر معتقدند تغییر تنظیمات از حالت استاندارد اولیه ممکن است تعادل سیستم را به هم زده و سیگنال‌های نامعتبری تولید کند.