سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرایس اکشن

پرایس اکشن الگوی رفتار قیمت روی نمودار و در لحظه است. تحلیل‌گرانی که از این روش برای معامله استفاده می‌کنند، از نمودار خام بدون هیچ ابزاری بهره می‌برند.

در این مطلب به معرفی پرایس اکشن، انواع آن، نحوه و چگونگی استفاده از آن، مزایا و محدودیت‌های استفاده و اینکه پرایش اکشن چه به ما می‌گوید، می‌پردازیم.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن / Price Action (حرکات قیمت ) یا الگوهای شمعی ( candlestick Pattern ) درواقع تحلیل و استفاده از نمودار خام بدون هیچ اندیکاتوری، فقط با نوسان قیمت بازار است. به‌عبارت‌دیگر، پرایس اکشن همان تغییرات قیمت است که روی نمودار صورت می‌گیرد و منعکس‌کننده رفتار معامله گران است.

معامله‌گرانی که با پرایس اکشن کار می‌کنند بر این باورند که اندیکاتورها با توجه به گذشته قیمت به وجود آمده است، پس استفاده از آن‌ها کار بیهوده و اتلاف وقت است. بنابراین تصمیم گرفتند که به‌طور مستقیم با نمودار قیمت جاری که نشان‌دهنده عرضه و تقاضاست و امکان بررسی حرکات زنده و واقعی کن دل‌ها وجود دارد، کار کنند.

پرایس اکشن به بررسی رابطه قیمت و رفتار فعلی و قیمت گذشته بازار می‌پردازد. درصورتی‌که سایر ابزارها فقط رفتار گذشته ارز را در نظر می‌گیرند. پس می‌توان گفت پرایس اکشن بیشتر بر روی تفکرات و تصمیمات انسان که عامل تغییر بازار است، تمرکز دارد.

انواع پرایس اکشن

پرایس اکشن الگوهای گوناگون و متنوعی دارد، در این بخش به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها که تحلیل‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، می‌پردازیم.

الگوی پوشاننده / Engulfing

دو نوع صعودی ( Bullish Engulfing ) و نزولی ( Bearish Engulfing ) دارد. به زبان ساده کندل دوم به‌طور کامل کندل اول را می‌پوشاند یا به‌اصطلاح معامله گران آن‌را می‌خورد. در الگوی صعودی پس از بسته شدن کندل دوم، رشد خوبی را خواهیم داشت. در الگوی نزولی، با بسته شدن کندل دوم، ریزش بازار را در پی دارد.

پول بک سه کندلی / Three-Bar Pullback 

این الگو به دو نوع صعودی ( Bullish Three-Bar Pullback ) و نزولی ( Bearish Three-Bar Pullback ) تقسیم می‌شود. در این حالت سه کندل باید در موازات هم و هم‌اندازه وجود داشته باشد.  در پول بک صعودی، سه کندل نزولی (قرمز) پشت سرهم، سپس یک کندل صعودی و در پول بک نزولی سه کندل صعودی (سبز) پشت سرهم وجود دارد.

این الگو به‌نوعی اصلاحیه یا تغییر روند بازار است. یعنی روند صعودی ( نزولی)، پول بک صعودی (نزولی) سپس روند صعودی (نزولی) را داریم.

در یک روند صعودی، پس از سه کندل نزولی، خرید بالای کندل صعودی و در حالت نزولی، پس از سه کندل صعودی، فروش پایین کندل نزولی انجام می‌شود.

الگوی کندل دوجی / Doji

ویژگی بارز این الگو کندل با بدنه بسیار کوچک یا فاقد بدنه می‌باشد؛ یعنی کندل در همان قیمتی که باز شده در همان قیمت هم بسته می‌شود. نشانه استراحت یا خستگی بازار است. شامل چهار نوع می‌شود:

دوجی نرمال ( Normal Doji ): بدنه کوچک ایجادشده در وسط کندل که حالت بی تصمیمی را نشان می‌دهد، دوجی نرمال نامیده می‌شود.در این حالت نه خریداران و نه فروشندگان در کنترل اوضاع بازار موفق نبوده‌اند.

دوجی سنگ قبر ( Gravestone Doji ): سایه بالای کندل بسیار بزرگ‌تر از بقیه قسمت‌هاست و نشان‌دهنده قدرت بالای فروشندگان است. اگر بعد از یک‌روند رو به رشد اتفاق بیفتد، سیگنال فروش است.

دوجی سنجاقک ( Dragonfly Doji ): برعکس دوجی سنگ قبر، دم بسیار بلند دارد و نشان‌دهنده قدرت خریداران است. اگر بعد از ریزش بازار اتفاق افتاد، سیگنال خرید است.

دوجی چهار قیمت ( Four Price Doji ): این نوع کاربرد خاصی ندارد و نشان‌دهنده رکود بازار است. قیمت آغاز و پایان در یک سطح قرار دارند.

الگوی چکش /Hammer

هنگامی‌که کندلی بدون سر و با دم بلند ( سه یا بیش از سه برابر بدنه ) تشکیل شود، الگوی چکش نامیده می‌شود. الگوی چکش در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و دقیقا پس از انتهای این کندل روند صعودی را مشاهده می‌کنیم.

الگوی Shooting Star (ستاره دنباله‌دار)

یک الگوی تک کندلی سبز یا قرمز رنگ با دم کوتاه یا بدون دم و سر بلند است. این الگو پس از روند صعودی بازار به وجود می‌آید و نشان می‌دهد روند بازار در حال ریزش است.

الگوی Hanging Man (مرد آویزان)

یک الگوی تک کندلی سبز یا قرمز رنگ با دم بلند و سر کوتاه است و به‌نوعی اصلاحیه بازار است. یعنی پس از یک روند صعودی پدید می‌آید، در کندل‌های بعد ریزش و دوباره رشد بازار را در پی دارد.

چگونه از پرایس اکشن استفاده کنیم؟

برای استفاده از الگوهای پرایس اکشن در ابتدا نیاز به یادآوردی چند مفهوم اولیه مانند خطوط حمایت، مقاومت و روند داریم.

خطوط حمایت و مقاومت، خطوطی افقی هستند که نسبت به عکس‌العمل بازار کشیده می‌شوند. خط حمایت اجازه نمی‌دهد قیمت از اندازه خاصی پایین‌تر و خط مقاومت نمی‌گذارد قیمت از اندازه خاصی بالاتر رود. در صورت شکسته شدن قابل تبدیل به یکدیگرند. توجه داشته باشید تایم فریم‌ها باید یکسان باشند.

خطوط روند نیز روند صعودی یا نزولی بازار را نشان می‌دهند. در روند صعودی دره‌ها و در بازار نزولی قله‌ها به هم وصل می‌شوند. شکسته شدن خط روند منجر به تغییر روند بازار می‌شود.

پس‌ازاین مرحله و تشخیص خطوط، الگوهای پرایس اکشن ( در بخش قبل به‌طور کامل توضیح داده شد) در نظر گرفته می‌شود. با توجه واکنش قیمت‌ها نسبت به خطوط حمایت و مقاومت و روند می‌توان اقدام به خریدوفروش کرد.

مزایا و محدودیت استفاده از پرایس اکشن در معاملات

سریع و کاربردی بودن الگوهای پرایس اکشن یکی از مزیت‌های آن است. چون با قیمت لحظه‌ای کار می‌کند پس به‌سرعت نتیجه دلخواه حاصل می‌شود و برای هر بازاری قابل استفاده است. استراتژی‌های پرایس اکشن ساده هستند و استفاده از آن‌ها با تمرین امکان‌پذیر می‌باشد.

پرایس اکشن نظم بین خریدار و فروشنده را از بی‌نظمی‌های بازار تشخیص می‌دهد و امکان پیش‌بینی حرکت بعدی بازار را فراهم می‌سازد. همه‌چیز را باهم ترکیب می‌کند اما تداخل اطلاعات ندارد.

 همان‌طور که تا الان متوجه شده‌اید هیچ تحلیل صد در صد نیست و امکان اشتباه در آن وجود دارد. هریک از تریدرها بر اساس دیدگاه خود، روند بازار را پیش‌بینی می‌کنند یعنی ممکن است پس از تحلیل یک ارز، تریدری روند بازار را صعودی و دیگری روند بازار را نزولی پیش‌بینی کند. بنابراین ممکن است پیش‌بینی با الگوهای پرایس اکشن چون بر پایه حدس و گمان است، اشتباه باشد.