سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تراکنش تایید نشده بیت کوین

تراکنش تایید نشده بیت کوین به تراکنشی اطلاق می‌شود که در صف تایید برای جابجایی بیت کوین موردنظر قرار می‌گیرد. در این محتوا در باره تایید تراکنش بیت کوین، دلیل تایید نشدن تراکنش بیت کوین، چگونه متوجه شویم تراکنش بیت کوین تایید نشده؟، لغو تراکنش تایید نشده بیت کوین و آیا کیف پول با کارمزد پویا بر تایید تراکنش تاثیر دارد؟ صحبت خواهیم کرد.

تایید تراکنش بیت کوین

زیاد شدن تعداد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین سبب پر شدن تعداد بیشتری از بلاک‌ها می‌شوند. بسته به میزان کارمزد قرار داده شده برای تراکنش، هر چه کارمزد تراکنش بیشتر انتخاب شود، تراکنش زودتر در بلاک قرار می‌گیرد.

تراکنش با اندازه کارمزد کمتر در  mempool ( منطقه نگهدارنده گره برای تراکنش‌های تایید نشده است. این گره، مجموعه تراکنش‌های تایید نشده است و امکان تصمیم گیری برای انتقال دوباره تراکنش را فراهم می‌سازد) استخراج کنندگان قرار می‌گیرد تا بلاک بعدی برای آن‌ها تشکیل شود.

تایید تراکنش بیت کوین به این صورت است که تقریبا هر ده دقیقه یک بلاک جدید از طریق فرآیند استخراج به بلاک زنجیره افزوده می‌شود. این بلاک معادلات جدید را تایید و ثبت می‌کند.

برای جابجایی بیت کوین از یک فرد به فرد دیگر، تا زمان ایجاد بلاک بعدی، تراکنش تایید نشده باقی می‌ماند. پس از ایجاد بلاک، تراکنش جدید تایید شده و در بلاک گنجانده می‌شود. در این حال تراکنش یک تایید دارد.

تقریبا هر ده دقیقه یک بلاک جدید ایجاد شده و معامله دوباره به‌وسیله شبکه بیت کوین تایید می‌شود. هر تایید تراکنش احتمال بازگشت دارد و از آنجا که تعداد تاییدهای بیشتر احتمال برگشت را کاهش می‌دهد، شرکت‌های بیت کوین شش تایید دارند که حدود یک ساعت طول می‌کشد.

جالب است بدانید بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو پدید آمده است.

دلیل تایید نشدن تراکنش بیت کوین

معامله بیت کوین تایید نشده هنگامی اتفاق میافتد که در مدت زمان 24 ساعت تاییدیه توسط بلاک چین (blockchain ) انجام نشود یعنی در یک بلاک گنجانده نشود. تمام معادلات بیت کوین را استخراج کنندگان (ماینرها / miners ) تایید می‌کنند.

 

چند دلیل عمده برای این مهم وجود دارد:

 

  • انتقال تازه انجام شده باشد. هر تایید تراکنش به 10 دقیقه زمان نیاز دارد تا در یک بلاک قرار گیرد.
  • کارمزد انتقال بسیار ناچیز یا رایگان انتخاب شده باشد. هر چه کارمزد کمتر باشد اولویت تایید تراکنش پایین‌تر می‌آید. بنابراین تایید تراکنش دیرتر انجام می‌شود.
  • حجم شبکه درخواست زیاد باشد. ظرفیت شبکه محدود است پس به‌سادگی نمی‌تواند سرعت پردازش را به‌ویژه در دوره‌های معاملاتی بالا، افزایش دهد.

 

درصورتی‌که معامله تایید نشده باشد فقط باید صبر کرد. تایید تراکنش معاملات، یک یا دو روز طول می‌کشد.

چگونه متوجه شویم تراکنش بیت کوین تایید نشده؟

هنگامی معامله انجام شد یک شناسه پرداخت دریافت می‌شود. این شناسه پرداخت را از سایت https://www.blockchain.com در Block Explorer وارد کرده، همه اطلاعات لازم در مورد تراکنش را نمایش می‌دهد.

پس از وارد کردن شناسه پرداخت، تعداد تراکنش‌های تایید شده و تایید نشده معامله نشان داده می‌شود.

Block Explorer یک مرورگر آنلاین شامل محتویات بلاک‌ها، معاملات بیت کوین شخصی، تاریخچه و مانده معاملات است.

لغو تراکنش تایید نشده بیت کوین

پیش از انجام هر اقدامی از تایید نشدن تراکنش‌های خود مطمئن شوید. زمان مورد نیاز 24 ساعت است. همان‌طور که پیش از این بیان شد هر تراکنش برای تایید نیاز به سه مرحله دارد، حتی اگر یک تاییدیه گرفته باشد باید صبر کنید دو تاییدیه دیگر را نیز بگیرد و راهی برای برگرداندن تراکنش وجود ندارد.

برای برگرداندن تراکنش‌های تایید نشده دو راهکار وجود دارد:

 

  • جایگزین کارمزد (Replace by Fee / RBF )
  • کارمزد دو برابر (Double spend )

 

 

 

روش جایگزین کارمزد به این صورت است که تراکنش قبل را دوباره به جریان می‌اندازد و با تعیین کارمزد بیشتر، بیت کوین به کیف پول اولیه برگردانده می‌شود. ( کارمزد بیشتر باید به‌اندازه‌ای باشد که اطمینان حاصل کنید استخراج کنندگان آنرا تایید می‌کنند)

برخی کیف پول‌ها از این روش پشتیبانی نمی‌کنند.

شیوه کارمزد دو برابر، این امکان را به کاربر می‌دهد که برای لغو تراکنش، میزان مبلغی که برای تراکنش قبل در نظر گرفته شده است برای تراکنش جدید در نظر گرفته و با کارمزد دو برابر نسبت به قبل، مبلغ را به کیف پول خود بازگرداند.

ماینر تراکنش با کارمزد بالاتر را زودتر انجام می‌دهد.

در برخی موارد مشاهده شده است که معامله به‌طور خودکار پس از گذشت بین 14 تا 21 روز به کیف پول اولیه برمی‌گردد.

آیا کیف پول با کارمزد پویا بر تایید تراکنش تاثیر دارد؟

در گذر زمان و با پیشرفته‌تر شدن امکانات کیف پول‌ها، بسیاری از کیف پول‌ها از کارمزد پویا برخوردار شده‌اند. به این صورت که بر پایه اطلاعات و داده‌های موجود از شبکه بیت کوین، خودکار بهترین کارمزد برای انتقال را در نظر می‌گیرند تا تراکنش در بلاک فعلی قرار گیرد یا در نهایت به بلاک بعدی منتقل شود.

برخی از کیف پول‌ها نیز امکان انتخاب کارمزد از ابتدا را دارند و همان‌طور که میدانیم هر چه کارمزد تراکنش بالاتر باشد، تراکنش زودتر در بلاک جای می‌گیرند و امکان تایید شدن آن بیشتر می‌شود.

 

تراکنش‌ها در زمان شلوغی شبکه ممکن است با تاخیر مواجه شوند، در این حالت امکان تعیین کارمزد وجود ندارد.