سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استلار چیست و چگونه کار میکند؟

استلار یکی از ارزهای مهم دیجیتال که با هدف پرداخت ساده و آسان بین افراد در سراسر دنیا به وجود آمده است، ارز استلار با عنوان XLM اختصاری است. در این محتوا به معرفی استلار می‌پردازیم. همچنین درباره ماهیت و ویژگی‌های استلار، نحوه کار کردن و استخراج آن، کیف پول‌های آن و قیمت XLM صحبت خواهیم کرد.

معرفی کلی استلار

استلار Stellar یکی از شاخه‌های ریپل است و از آنجا به وجود آمد که در اوایل سال 2014 جد مک کالب (موسس این ارز) با گروه ریپل دچار مشکل و از آنها جدا شد. او مسایل فنی شبکه ریپل را می‌دانست پس اقدام به تاسیس و کار روی استلار کرد. بعد از اندکی تغییرات روی کدهای توافق جمعی ریپل، شبکه فورک شده با نام استلار تشکیل شد. 

هدف اصلی این پلتفرم جدید، پیوستگی و پدیدآوردن ارتباط بین افراد، سیستم‌های پرداختی و بانک‌ها در سراسر جهان است. تفاوت‌هایی با ریپل دارد و آن این است که ریپل شیوه‌ای متمرکز برای انتقال بین بانک‌های سراسر جهان ارائه می‌دهد؛ یعنی با موسسات بانکی پایه کار می‌کند تا از طریق این فناوری، انتقالات بین‌المللی و برون مرزی را ساده‌تر می‌کند. در مقابل استلار بر گسترش در بازار و بین افراد در سراسر دنیا تمرکز دارد.

موارد استفاده فراوانی برای این فناوری وجود دارد؛ پروتکل آن با استفاده از پزداخت‌های برون مرزی، امکان تبادل با ارزهای سنتی به صورت خودکار بین مردم سراسر دنیا را فراهم می‌سازد؛ از جمله انتقال پول  وام‌ها و خدمات بانکی در جایی که این خدمات در دسترس نیست. استلار یک زیر بنای متن‌باز است و با استفاده از پرداخت‌های برون مرزی، امکان تبادل با ارزهای سنتی در سراسر جهان را فراهم می‌آورد.

نحوه عملکرد استلار

شبکه‌ای غیرمتمرکز از سرورهایی در سراسر جهان فرآیند تبدیل ارزهای سنتی و انتقال آن‌ها در شبکه استلار به صورت یک دفتر کل وجود دارند و این دفتر کل همه تراکنش‌های افراد و شرکت‌های گوناگون را در خود ثبت می‌کند.

سرورهایی که در پردازش تراکنش‌های استلار با یکدیگر اجماع می‌کنند در هر5 ثانیه دفتر توزیع کل را بروزرسانی می‌کنند. جالب است بدانید که برخلاف سایر ارزهای دیجیتال پروتکل اجماع استلار به جای استفاده از ماینرها از الگوریتم FBA  استفاده می‌کند؛ این الگوریتم پردازش سریع معاملات را امکان پذیر می‌سازد.

هر گره درون شبکه گروه دیگری از گره‌های مورد تایید را انتخاب کرده، هنگامی که یک تراکنش به وسیله همه گره‌ها در این گروه تایید می‌شود، آن گره درستی تراکنش را نشان می‌دهد. این فرآیند کوتاه شده، شبکه استلار را بسیار سریع ساخته و قابل ذکر است که 1000 عملیات شبکه‌ای در ثانیه در آن پردازش می‌شود. ارز سنتی توسط دفتر کل به صورت یک اعتبار ثبت می‌شود و توسط انچرها (Anchors) صادر می‌شود.

انچرها نهادهای قابل اعتماد استلار هستند که نقش پل ارتباطی را ایفا می‌کنند و ارز سنتی را به شبکه استلار می‌آورند. پس از آنکه اعتبار به کیف پول آنلاین منتقل شد می‌تواند با کمترین نرخ تبدیل،‌ به واحدهای دیگر ارزی تبدیل و در عرض چند ثانیه انتقال یابد.

برای مثال اگر بخواهید 200 دلار از کشوری با ارز دلار را به کشوری با ارز یورو بفرستید؛ می‌توانید معادل دلاری 200 یورو را با استفاده از شبکه استلار ارسال کنید. این پول در بانک کشور مقصد یه صورت کاملا خودکار تبدیل به یورو می‌شود.

اهداف استلار

 استلار و ارز دیجیتال آن لومن با این هدف به وجود آمد که یک زیرساخت پرداخت پایه‌گذاری کند. هدف استلار برقرار کردن ارتباط مالی بین نهادهای مالی، بانک‌ها و اشخاص می‌باشد. برای ارسال ارز به فردی در خارج از کشور باید به واسطه سیستم بانکی موجود و صرافی‌ها، ابتدا ارز را تبدیل کرده، سپس با سامانه حواله بانکی آن را برای فردی در خارج از کشور ارسال کنید؛ با استفاده از ارزهای دیجیتال، باید ارز رایج ملی را به ارزی مثل بیت کوین تبدیل کرده، آن را به آدرس موردنظر ارسال کنید و او هم برای استفاده آن را به ارز رایج کشور مقصد تبدیل کند. هر دو راه طولانی و پر هزینه هستند.

در شبکه استلار نیازی به تبدیل ارز نیست و فقط کافی است از طریق مراکز پشتیبانی کننده از استلار مثل صرافی ارز دیجیتال یا بانک‌ها مبلغ را ارسال کنید و گیرنده 5 ثانیه بعد معادل پول ارسالی شما پول از نوع ارز رایج کشورش را خواهد داشت؛ یا می‌تواند آن را به صورت لومن برداشت کند.

آینده استلار و فواید آن

سرعت بالا و هزینه پایین در انجام تراکنش‌های برون مرزی مهم‌ترین فایده استلار لومن است. با استفاده از این شبکه، کشورهای فقیر می‌توانند پول را در سطح بین‌المللی، بدون هیچ کارمزدی جابجا کنند. این ویژگی مثبت استلار نقش مهمی در پیشرفت و آینده این ارز ایفا می‌کند. از دیگر فواید استلار می‌توان به کاربرد این ارز در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد.

کشورهایی که تحریم شده‌اند و برای انجام معاملات تجاری خود مشکل دارند، می ‌توانند از استلار استفاده کنند. هم اکنون شرکت IBM، برای ایجاد یک سیستم پرداخت بین المللی از شبکه استلار بهره می‌برد.به دلیل این همکاری سرمایه ‌گذارانی که به یک نوع ارز خاص نیاز دارند از استلار استفاده می‌کنند.

می‌توان از دیگر فواید استلار به صورت خلاصه در زیر نام برد:

  • غیر متمرکز: مانند دیگر ارزهای دیجیتال، استلار نیز از بلاک چین و مزایای آن ، همچنین عدم تمرکز اطلاعات در این شبکه استفاده می‌کند. این شبکه از طریق گره‌ها (node ) عمل می‌کند.
  • توزیع لجر: نکته کلیدی در برتری تکنولوژی بلاک چین، لجر غیرمتمرکز به شمار می‌رود. استلار نیز دارای لجرهای توزیع شده است که پیشینه همه تراکنش‌ها و حساب‌های درون شبکه را در خود نگه می‌دارد. 
  • پروتکل اجماع استلار(SCP): اجماع روشی است که در آن تمام اعضا باید بر سر داده‌ها و اطلاعات درون شبکه به یک نقطه نظر مشترک برسند. 
  • تبادل ارز: شبکه استلار اجازه تبادل ازرهای ارائه شده روی لجر را به کاربران می‌دهد. 
  • تراکنش چند ارزی: از فواید اصلی شبکه استلار این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌هایی را بین چند ارز مختلف انجام دهند. از 3 راه این تراکنش ها امکان پذیر است؛ 

-          تبدیل بر اساس پیشنهاد ویژه

-          با استفاده از لومن به عنوان ارز واسطه

-          از طریق زنجیره‌ای از تبدیل‌ها. 

  • انکر (Anchors): انکرها پیوند دهنده شبکه استلار با ارزهای دیگر هستند. انکرها مسئولیت دریافت سپرده و صدور اعتبار برای حساب مورد نظر را به عهده دارند.

خرید استلار

خرید وفروش ارز شبکه استلار لومن (XLM) از طریق صرافی ها انجام می‌شود. در حال حاضر خرید و فروش این ارز در 39 صرافی دنیا صورت می‌گیرد.

کاربران ایرانی در ابتدا باید از طریق صرافی‌های داخلی بیت کوین یا اتریوم خریداری کرده و سپس در صرافی‌های خارجی اقدام به شارژ و خرید ارز استلار کنند.

صرافی Binance به دلیل چینی بودن کم ریسک‌ترین سایت خرید لومن برای کاربران ایرانی می‌باشد و احتمال تحریم و بلوکه شدن پول ها بسیار کم است. کاربران ایرانی می‌توانند بیت کوین یا ارزهای دیگر را در این صرافی شارژ کنند و استلار بخرند.

صرافی های خارجی دیگری نیز وجود دارند اما به خاطر ریسک بالای آن‌ها، توصیه نمی‌شوند.